Heleen van Loon exposeert steengoed en schilderijen in De Kijkuit

Van 13 september tot en met 25 oktober 2013 is de Kijkruit ingericht  met het werk van Heleen van Loon. Heleen is 66 jaar oud en geboren in Driehuis. Zij is getrouwd en heeft drie kinderen en vijf kleinkinderen. Sinds zes jaar wonen zij en haar man in Doornenburg. Zij hebben een eigen bedrijf dat lesmateriaal voor technieklessen produceert. Heleen heeft een atelier waar ze les geef in vele technieken. Op dit moment is dit voornamelijk boetseren, porselein schilderen en op doek schilderen.

Heleen vertelt: “Ik maak op dit moment klein werk in steengoed, schilder porselein in een vrije stijl. Verder maak ik kleurige schilderijen. Sinds kort experimenteer ik met Raku stoken. (Raku stoken is een van oorsprong Japanse techniek waarbij het glazuur van een werkstuk sterk craqueleert). Ik ben autodidact, vindt alle technieken leuk. Ik heb bij diverse pottenbakkers en porseleinschilders workshops gevolgd. Voor het schilderen van porselein gebruik ik oude technieken met opglazuren waarvan de werkstukken op 800 graden gestookt worden. Voor het schilderen op doek en panelen gebruik ik acrylverf in felle kleuren. Ook voor het glazuren van mijn handgevormde boetseerwerk gebruik ik vaak felle kleuren.”

Zij is al 30 jaar bezig met creatieve activiteiten en geeft workshops voor iedereen die geïnteresseerd is in het schilderen van porselein. Zij hoopt nog jaren verder te gaan met deze activiteiten en al doende steeds weer andere technieken leren ontdekken.

Logo De<br /><br /><br /><br /> Kijkruit

Algehele informatie Werkgroep De Kijkruit:
Anneke van Huystee,
Dorpstraat 56, 6691AZ Gendt
Tel. 0481-421156. Mail: a.huystee@planet.nl
Expositieadres ( raammanifestatie )
Dorpstraat 21b Gendt

Plaats een reactie